جدیدترین خبرهای سروشان
 
آخرین خبرهای سروشان
 
منتشر شده در تاریخ :1398/08/13
تعداد بازدید : 1543
نقش خودباوری شرکت های تولیدی در رونق تولید (گفتگو با سید سعید رضوانی؛ مدیرعامل شرکت نیکسان صنعت)

 شرکت «نيکسان صنعت» و زمينه ي فعاليت آن را معرفي نماييد؟

اين شرکت در سال 1372 در شهر صنعتي کاوه، يکي از بزرگ ترين قطب هاي صنعتي کشور، تأسيس شد. شرکت نيکسان با انگيزه توليد لوازم خانگي، قطع وابستگي و رسيدن به خودکفايي در اين بخش فعاليتش را آغاز کرد و همواره سعي نموده است با نوآوري و توليد محصولات باکيفيت، جايگاه ويژه اي را در صنعت کشور کسب نمايد. اين شرکت با بيش از ربع قرن سابقه  فعاليت در زمينه ي توليد داخلي، به اهميتِ خدمات پس از فروش فعال پي برده و در اين مسير گام هاي مؤثري برداشته است که از آن جمله مي توان به همکاري با شرکت سروشان اشاره کرد که به صورت تخصصي در زمينه ي مشاوره مديريت خدمات پس از فروش فعاليت مي کند.
نتيجه  اين همفکري، راه اندازي و استانداردسازي بخش هاي گوناگون خدمات پس از فروش مانند راه اندازي «مرکز تماس» و «واحد رضايت مشتري» بوده است. همچنين، با استفاده از کنسول هاي تحت وب نرم افزار سروشان در شبکه ي نمايندگان خدمات پس از فروش، بستر مناسبي را براي افزايش سرعت ارائه  خدمات نصب رايگان در سراسر کشور ايجاد کرده است.
اين شرکت در سال هاي اخير، برخلاف بحران هاي اقتصادي و طبق سياست هاي اقتصادي کشور و براي جلوگيري از خروج ارز از کشور و به منظور گسترش تنوع محصولات توليدي، مخصوصاً کالاهاي رقابت پذير با محصولات وارداتي، طبق آخرين فناوري روز دنيا، واحد شماره ي دو را در منطقه ي ويژه ي اقتصادي شهر صنعتي کاوه تأسيس کرد. در همين راستا و به صورت هم زمان، اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي، ارتقاي سطح علمي و نيز جذب کارشناسان متخصص و توانمند نمود.
اين شرکت با تکيه بر تخصص، پژوهش و پشتکار کارشناسان توانمند خود، موفق به اخذ پروانه هاي لازم از سازمان استاندارد، تأييديه هاي بين المللي ISO 9001 و همچنين، تنديس شرکت تلاشگر در سال 1394 از سازمان استاندارد استان مرکزي شد که تأييدي بر اهداف آن است.



 با توجه به شرايط فعلي، وضعيت توليدکنندگان داخلي را چگونه ارزيابي مي کنيد؟ چه فرصت ها و تهديدهايي پيشِ روي آن هاست و چه راهکارهاي مناسبي را بايد در پيش گرفت؟

رشد و توسعه ي بنگاه هاي توليدي در کشورهاي در حال توسعه صرفاً بر مبناي توانمندي هاي فکري و عملکردي واحدها نيست؛ بلکه رانت هاي اقتصادي و توان استفاده و به کارگيري آن ها در عملکرد بنگاه ها و رشدشان تأثيرگذار است.
در حال حاضر، براي توليد داخل فرش قرمز پهن شده است که اميدواريم با همکاري بخش خصوصي و دولتي، از اين موقعيت استفاده ي بهينه شود. تهديدهاي پيشِ روي واحدهاي توليدي، چه قبل از تحريم و چه بعد از آن، به قوت خود باقي است و اين تهديدها ناشي از اشتباهي است که دولت در سال هاي گذشته مرتکب شده؛ يعني صدور مجوزهاي بدون حساب در صنايع گوناگون کشور و ايجاد شرکت هايي که توان عملکردي مناسبي ندارند و شرايط حمايتي تا امروز باعث بقاي موقت آن ها شده است و به همين دليل، ناهمواري و شرايط نامتعادل اقتصادي احتمال بقاي آن ها را کاهش مي دهد. به نظر من، اين اتفاق بايد دير يا زود بيفتد و اين موضوع واقعيت تلخي است که نمي توان آن را انکار کرد.


 با توجه به عملکرد خوبتان در سال هاي اخير و توسعه ي شرکت تان، به نظر شما استفاده از فناوري هاي روز چقدر در پيشبرد برنامه هاي توسعه ي شرکت تأثيرگذار است؟

چون يکي از اصلي ترين حوزه هاي تصميم گيري ساختاري (منابع شرکت) در راهکار توليد، فناوري توليد است، طراحي و انتخاب فناوري به منزله ي يکي از قابليت هاي رقابتي توليد، بايد استوار بر ارتقاي قابليت هاي رقابتي توليد باشد تا نيازهاي مشتريان را برطرف کند و منجر به بهبود عملکرد شود.
فناوري توليد به مجموعه سخت افزارها و نرم افزارهايي اطلاق مي شود که در توسعه و تکميل فرايندهاي توليد به کارمي رود. فناوري هاي جديد توليد به روش هاي مختلف بر قابليت هاي رقابتي توليد تأثير مي گذارد. براي مثال، فناوري انعطاف پذير بر کيفيت انطباق توليد تأثير مي گذارد و از سوي ديگر، انعطاف پذيري در توليد به مثابه نمونه اي از قابليت هاي رقابتي توليد، تأثير مثبتي بر عملکرد اقتصادي و مالي شرکت ها دارد. همچنين، به نظر مي رسد تعادل بين منابع در دسترس و قابليت هاي رقابتي توليد براي نيل به عملکرد سازماني خوب، لازم و ضروري است.


 جايگاه خدمات پس از فروش مناسب و مدنظر مصرف کنندگان در برنامه هاي توسعه ي توليدکنندگان داخلي بايد چگونه باشد؟

خوشبختانه امروزه مديريت دانش محور و نگاه جامع به ايجاد کيفيت و تفکر استراتژيک در تعيين معيارهاي کيفيت مبتني بر ذهن کيفيت گرا در اکثر مديران واحدهاي صنعتي در عرصه ي لوازم خانگي کشور شکل گرفته و اين باور در مديران نهادينه شده است که با توجه به اصول مشتري مداري و توجه به خواسته ها و رضايت مشتري از کيفيت لوازم خانگي و سرويس هاي پس از فروش مي توان زمينه را براي افزايش تقاضا و توسعه ي بازار  نه تنها در داخل کشور، بلکه در راستاي صادرات و توسعه ي آن  فراهم کرد.
همچنين، بايد باور داشت خدمات پس از فروش، تضميني براي تکرار خريد و شيوه اي مؤثر براي کسب مشتريان وفادار است؛ زيرا در بازار رقابتي امروز نمي توان فقط به بازاريابي و مشتري هاي جديد تکيه کرد و دوام کسب وکارها، در تکرار خريد مشتريان قبلي و ايجاد شبکه اي تبليغاتي از همين مشتريان است تا اذهان عمومي ترغيب و تشويق شود و اين امر بدون رضايت از خدمات پس از فروش تحقق نخواهد يافت.


 توليدکنندگان داخلي در صنف شما براي ارائه ي خدمات پس از فروش مطلوب با چه چالش هايي مواجه اند؟ چه راهکارهايي را پيشنهاد مي کنيد؟

شايد يکي از دلايلي که توليدکنندگان داخلي در مقايسه با توليدکنندگان خارجي، امکان ارائه ي خدمات خوب را ندارند، اين است که نمي توانند هزينه هاي خدمات را به بهاي تمام شده ي کالاي خود اضافه کنند؛ بنابراين، چون نتوانسته اند تأمين منابع کنند، از ارائه ي آن نيز عاجز مانده اند ولي در حال حاضر اين نگرش در توليدکنندگان داخلي ايجاد شده و علاوه بر آن، تقاضا و مطالبه گري مصرف کنندگان اين نياز را در توليدکننده ايجاد کرده است.


 شرکت هاي توليدي ناگزير در دو حوزه ي توليد و ارائه ي خدمات پس از فروش با هم رقابت مي کنند. چگونه مي توان در اين دو حوزه، طوري عمل کرد که نهايتاً منجر به موفقيت در بازار رقابتي شود؟

درباره ي توليد بايد عرض کنم که متأسفانه در سال هاي گذشته، به دليل ورود کالاهاي قاچاق و صدور مجوزهاي نادرست واردات، صنايع کشور رشد چشمگيري نداشته است و به همين دليل در کشور شاهد رشد واحدهاي توليدي با تعداد انبوه و رقابت پذير و متعاقباً صادرات محور نيستيم و نمي توان از واحدهاي کوچک خروجي هاي بزرگ انتظار داشت ولي در حال حاضر تحريم ها اخيراً فرش قرمزي را براي توليد پهن کرده است که اگر با کمک دولت بتوانيم شرايط مطلوبي را براي توليدکنندگان ايجاد کنيم، شاهد آينده ي بهتري خواهيم بود.
اينکه برخي از واحدهاي توليدي کشور، خصوصاً در صنعت لوازم خانگي تحولات چشمگيري داشته اند و با صرف هزينه در راستاي خريد فناوري روز و طراحي و قالب سازي براي محصولات روز، فصل جديدي در صنعت باز شده، ستودني است. ناگفته نماند که شرکت نيکسان نيز از اين دستاورد دور نبوده است.
در حال حاضر، يکي از موانع حمايت از کالاي ايراني که باعث شده مردم خريد کالاي خارجي را به کالاي داخلي ترجيح دهند، ضعف توليدکنندگان داخلي در ارائه ي خدمات پس از فروش است. حتي برخي از برندهاي مطرح ايراني که کيفيت خوبي دارند، در زمينه ي ارائه ي خدمات پس از فروش با مسائل فراواني مواجه اند. در اين زمينه، مقايسه ي ارائه ي خدمات پس از فروش شرکت هاي فعال در بازار، نقش مهمي را در تعيين سهم توليدکنندگان از بازار کشور دارد. ازاين رو، ارتقاي کيفيت خدمات پس از فروش يکي از راهکارهاي اساسي براي سوق دادن مردم به سمت خريد کالاي ايراني است.


 در پايان اگر درباره ي نقش واحدهاي خدمات پس از فروش در رونق توليد ملي نکته اي داريد، بفرماييد.

رونق توليد نيازمند خودباوري در اين عرصه است. بايد موضوع خودباوري در عرصه ي توليد و مباحث اجتماعي را از نظر روان شناسي مدنظر قرار دهيم و از طرفي، بازار رقابتي امروز با بازار اقتصادي ديروز فرق دارد؛ بازار امروز مشتري محور است و توسعه ي بخش خدمات پس از فروش يکي از مصاديق خودباوري است که در ايران روند رو به صعودي گرفته است. همچنين، بايد به تضمين کيفيت توجه کنيم. اگر مردم بررسي کنند، متوجه مي شوند که وقتي صحبت از توسعه ي بازار و حمايت از کالاي ملي مي شود، بحث رفاه اجتماعي و افزايش اشتغال در ميان است.
خوشبختانه در سال هاي اخير نه تنها واحدهاي توليدي پيشرفت کرده است؛ بلکه درخصوص شرکت هاي خدماتي و مشاوره اي ازجمله شرکت سروشان نيز شاهد رشد و توسعه ي چشمگيري بوده ايم که همواره به منزله ي بازوي واحدهاي توليد، همراه توليدکنندگان بوده است. اين شرکت با ارائه ي راهکارهاي مناسب به منظور ارائه خدمات پس از فروش مطلوب باعث شده است که مصرف کنندگان با خريد کالاي ايراني، حس خوبِ دريافت خدمات پس از فروش مطلوب را نيز تجربه کنند.