جدیدترین خبرهای سروشان
 
آخرین خبرهای سروشان
 
منتشر شده در تاریخ :1396/05/17
تعداد بازدید : 693
صادق فیض آبادی، رئیس اتحادیه الکترونیک و سیستم های حفاظتی تهران: اتحادیه های صنفی توانمند در حل مشکلات صنعت خدمات پس از فروش
صادق فيض آبادي، رئيس اتحاديه الکترونيک و سيستم هاي حفاظتي تهران با بيان اينکه خدمات پس از فروش براي هر برند و هر محصولي يک پشتوانه است، گفت: امروزه تبليغات شرکتها به اين سمت رفته است که از خدمات پس از فروش به عنوان يک امتياز براي خود استفاده کنند.

وي ادامه داد: اينکه آيا خدمات پس ازفروش ارائه شده توسط يک سازمان باعث رضايت مشتري ميشود يا نه، مسئله اي است که بايد بررسي شود. براي اين منظور يکي از راهکارهاي موجود ايجاد رقابت در بين شرکتها است. اگر رقابت در حوزه تنوع محصول وجود نداشته باشد قطعاً ارائه خدمات پس از فروش نميتواند خيلي پررنگ باشد.

فيض آبادي با بيان اينکه ما در کميسيون رسيدگي به شکايات اتحاديه، شاهد هستيم که متأسفانه شرکتها خدمات خوب و شايسته اي ارائه نميدهند، ابراز داشت: در تمام دنيا يک تفکر غالب در خدمات پس از فروش وجود دارد و آن اينکه مشتري قديم را نگه داشتن خيلي آسانتر از جذب مشتري جديد است. براي نگه داشتن مشتري قديمي شما بايد خدمات پس از فروش خوب ارائه دهيد.

رئيس اتحاديه الکترونيک و سيستم هاي حفاظتي تهران عنوان داشت: مشکلي که امروزه صنعت خدمات پس از فروش دارد اين است شرکتها توقع دارند از ارائه خدمات پس از فروش سود دريافت کنند؛ در حالي که آنها قبلا هزينه ارائه خدمات را در هنگام فروش محصول از مشتري تحت عنوان گارانتي دريافت کرده اند. لذا امروزه نبايد مشتري هزينه اي براي دريافت خدمات پرداخت کند.

اين مقام مسئول تصريح کرد: بر اساس قوانين وارداتي، اجازه ثبت سفارش در واردات کالاهاي سرمايه اي، نياز به ارائه خدمات پس از فروش دارد. لذا اگر شرکتي واردات اين نوع از کالا را انجام دهد و در ارائه خدمات پس از فروش مشکل داشته باشد در واقع يک تخلف مرتکب شده است. نکته مهم اين است که اگر در همان جا (هنگام ثبت سفارش) اين مسئله به درستي مورد بررسي قرار گرفته وجلوي عدم هرگونه بي توجهي گرفته شود بسياري از مشکلات امروزه ما حل خواهد شد.

وي ادامه داد: يکي ديگر از مشکلات صنعت خدمات پس از فروش در ضوابط ابلاغ شده از سوي سازمان حمايت براي ارائه خدمات پس از فروش است. در اين ضوابط اعلام شده است «بخش هايي به عنوان بازرس بر شرکتهايي که در حال ارائه خدمات پس از فروش هستند نظارت داشته باشند.» همانطور که مي بينيد دراين ضابطه کاملاً مشخص نيست که کدام سازمان وظيفه بازرسي شرکتهاي در حال ارائه خدمات پس ازفروش را برعهده دارد. يعني متأسفانه به صورت مشخص ابلاغ نشده اتحاديه صنفي و يا فلان نهاد ميتواند اين وظيفه را بر عهده بگيرد. متأسفانه اين مقوله شفاف نيست. امروزه اتحاديه هاي صنفي ميتوانند مشکلات عدم ارائه خدمات پس از فروش را حل کنند. اتحاديه ها ميتوانند به عنوان يک بازرس اين وظيفه را برعهده بگيرند.

فيض آبادي در خصوص ميزان آمادگي اتحاديه ها براي بازرسي واحدهاي خدماتي عنوان داشت: در اتحاديه ها نيروي متخصص و برنامه مدون در اين خصوص وجود دارد. ما امروز براي اين منظور آئين نامه اي را تدوين کرده ايم که برگرفته از تجربه ساير اتحاديه هايي است که قبلا اين فعاليت را انجام داده اند.

رئيس اتحاديه الکترونيک و سيستم هاي حفاظتي تهران در خصوص ضرورت استفاده از نرم افزار در صنعت خدمات پس از فروش بيان داشت: اين ضرورت وجود دارد، اما فرهنگ استفاده از نرم افزار در کشور ما خيلي جدي نيست. به نظر من بايد شرکتها به روز باشند. اگر نرم افزارهاي اين حوزه توانايي جوابگويي به خواسته هاي بازرسان و سازمان حمايت را داشته باشند چرا نبايد الزامي در استفاده از آنها وجود داشته باشد.

وي بيان داشت: بي ترديد بسياري از مشکلات اين صنعت با استفاده از نرم افزار حل خواهد شد؛ زيرا استفاده از نرم افزار ضمن شفاف سازي اطـلاعـات و عملکـرد سـازمانـها و شـرکتـها، با يک خروجي خوب، آمار دقيق به کاربر ميدهد.

فيض آبادي ابــراز داشـت: امـيدوارم بــه اتحاديه هاي صنفي بها داده و از اين نهادها استفاده بيشتر شود. در اتحاديه ها يک پتانسيل بسيار قوي وجود دارد که متأسفانه ارگانهاي مسئول به آن توجه نميکنند. بي ترديد ضرر اين عدم همکاري به خود ارگان ها برميگردد. حداقل اين هزينه ها مخارجي است که به دولت تحميل ميشود. سازمان حمايت، وزارت صنعت معدن تجارت بايد ما را بپذيرند و فرهنگسازي کنند. کار را بايد به کاردان سپرد.

وي در خـاتمـه عنوان داشت: بايد تغييراتي در ضوابط سـازمـان حمايـت مصرف کنندگان و تولـيد کـننـدگان صورت گيرد و اين سازمان از کمک اتحاديه ها استفاده کند. چرايي عدم اين همکاري سوالي است که بايد مسئولين پاسخگو باشند. مشکل امروزه صنعت خدمات پس از فروش ما اين است که عزم جدي براي اين همکاري وجود ندارد.